xiaoxiannv
type:
horse to index: yes no
secondName:
file path:
Artikel in het vakblad Service Management: 'Onze jongste bazen ooit over hun HvH Cleaning & Facilities' - HvH

Artikel in het vakblad Service Management: ‘Onze jongste bazen ooit over hun HvH Cleaning & Facilities’

Ze hopen de schoonmaakwereld te veranderen. En dat terwijl ze nog niet eens zijn afgestudeerd. Harm van Helmont en Koen Meulensteen zijn onze jongste bazen ooit, maar aan visie en passie ontbreekt het hen absoluut niet. Met HvH Cleaning & Facilities willen zij de schoonmaakbranche een stukje mooier maken.

De jongens introduceerden zichzelf én hun piepjonge bedrijf bij ons op de redactie: “Wij zijn twee studenten Facility management aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. In tegenstelling tot de meeste studenten zijn wij wel erg geïnteresseerd in de schoonmaakwereld. Na te hebben gekozen voor een stage in de schoonmaakbranche, zijn wij verkocht!” Van Helmont liep stage bij een groot schoonmaakbedrijf, waar hij terecht kwam doordat hij graag in de commerciële sector met mensen wilde werken. Het liefst met mensen die door de maatschappij als “laagdrempelig” worden gezien. En daar leent de schoonmaakbranche zich uitstekend voor. Meulensteen daarentegen, kwam voor het eerst in aanraking met de schoonmaakbranche tijdens zijn stage bij een zorginstelling voor verstandelijk gehandicapten. “Daar was schoonmaak echt belangrijk, maar je zag dat er eigenlijk te weinig geld was om het goed te kunnen doen.”

Moderne slavernij 

“Succes begint bij aandacht voor de mens”

Beide jongens merkten dat het er in de schoonmaakbranche niet altijd even netjes aan toe gaat. Sterker nog, het heeft wel wat weg van “moderne slavernij”, vinden ze. Enerzijds veroorzaakt doordat veel bedrijven de schoonmaak als een sluitpost zien, waardoor ze er zo min mogelijk voor willen betalen. Aan de andere kant is de schoonmaakbranche een echte verdringingsmarkt met hoge mate van concurrentie, waardoor schoonmaakbedrijven vaak onder hun kostprijs gaan zitten om grote opdrachten binnen te halen. En wie zijn daar de dupe van? De schoonmakers op de werkvloer. En daar willen de twee heren verandering in brengen, want “succes begint bij aandacht voor de mens.”

Betrokkenheid

Meulensteen: “Bij een aantal schoonmaakbedrijven worden de werknemers slecht behandelt. Zo krijgen schoonmaakmedewerkers te weinig uren om een goede prestatie af te leveren. Hierdoor werken ze langer dan waarvoor ze betaald krijgen, om zelf toch tevreden te zijn met het werk dat ze geleverd hebben.”

Van Helmont heeft tijdens zijn stage onderzoek gedaan naar hoe de schoonmaakbranche er over tien jaar uit moet zien. Daaruit kwam naar voren dat er vanuit de opdrachtgevers veel behoefte is aan betrokkenheid, omdat de huidige markt die nog niet biedt. “De schoonmakers op de werkvloer voelen zich vaak ondergewaardeerd, alsof ze er niet toe doen. Daarnaast hebben ze ook een beetje het gevoel dat ze gevangen zitten in hun functie, omdat ze voor ander werk vaak niet in aanmerking komen. Dan zijn ze eigenlijk wel genoodzaakt om dit te werk te doen en dus de bijkomende omstandigheden maar te accepteren. Tel daar ook nog eens het feit bij op dat er vaak niet wordt gekeken naar hun persoonlijke ambities en voorkeuren en het wordt duidelijk waar het gebrek aan betrokkenheid vandaan komt. In onze visie is de betrokkenheid tussen de medewerker en de opdrachtgever de basis van een kwalitatief goede dienstverlening.”

Eerst afstuderen

Ze zitten momenteel in het laatste jaar van hun opleiding en zijn druk bezig met afstuderen. Hun bedrijf HvH Cleaning & Facilities is hier een onderdeel van, maar er zitten wel een paar haken en ogen aan. “Helaas verbieden de richtlijnen van school ons om actief opdrachtgevers te benaderen. Dit mag alleen als je bedrijf al meer dan dertig werknemers heeft. Wel mogen opdrachtgevers ons benaderen, zodat wij ons bedrijfsconcept kunnen gaan testen in de markt. Tot die tijd bestaat het afstuderen vooral uit onderzoek doen. Maar er is geen twijfel over mogelijk, HvH Cleaning & Facilities komt er sowieso,” legt Van Helmont uit. Zelf houdt hij zich op dit moment vooral bezig met de vraag vanuit de opdrachtgevers en hoe ze hen zoveel mogelijk kunnen gaan ontzorgen op facilitair gebied.

Meulensteen doet onderzoek naar hoe zij hun werknemers straks zo goed mogelijk kunnen gaan coachen en hoe ze de standaardfunctie van schoonmaakmedewerker kunnen veranderen naar een betrokken schoonmaker die zelf beschikt over een facilitair zintuig. Schoonmaken volgens een vast schoonmaakwerkprogramma is er voor hen niet bij, de medewerker is de specialist op de werkvloer en gaat te werk vanuit eigen inzichten.

Zichtbare schoonmaker

Verder willen Van Helmont en Meulensteen de branche nieuw leven in blazen en het imago opkrikken. “Ik denk dat veel mensen niet beseffen hoe belangrijk schoonmaak is,” begint Meulensteen. “Ze zien het vaak pas als het niet gebeurt. Als een ruimte vies is dan wordt er geklaagd, maar als het gewoon schoon is, valt het niet op. Als je de schoonmaakmedewerkers altijd druk aan het werk ziet, dan komt dat besef wat meer denk ik. En dan ga je ze meer waarderen. Daarom willen wij absoluut zichtbaar schoonmaken.”

Uitdagingen 

De jongens staan nog genoeg uitdagingen te wachten voor de daadwerkelijke opstart van het bedrijf. Naast natuurlijk het feit dat het actief benaderen van opdrachtgevers de komende maanden nog buiten het verschiet ligt, zal ook niet elke opdrachtgever geschikt zijn voor HvH Cleaning & Facilities. Van Helmont: “Wij willen een duurzame relatie met onze klanten opbouwen, met wederzijdse betrokkenheid. Vooral in de beginfase moet de opdrachtgever een stukje betrokkenheid naar ons toe hebben, want dit bedrijfsconcept staat natuurlijk niet binnen één dag. Dat heeft even de tijd nodig. En een opdrachtgever moet natuurlijk wel onze visie delen.” Meulensteen voegt daaraan toe: “Inderdaad. Wij willen onze schoonmakers meer laten doen dan alleen schoonmaken, maar niet alle klanten zijn daar naar op zoek. Neem bijvoorbeeld de NS. Zij willen de treinen gewoon zo goedkoop mogelijk schoonhouden. Zolang er maar iemand op die trein zit, is het goed. Die hebben geen behoefte aan aanvullende facilitaire diensten.”

Maar de allergrootste uitdaging voor hen ligt in het werven van goed personeel. “We zijn natuurlijk bezig met ons HRM-model, waarmee we gaan beoordelen of werknemers en opdrachtgevers wel een goede match zijn. Maar ja, het vinden en werven van kwalitatief goed personeel is lastig,” stelt Meulensteen.

De droom

De heren staan te popelen om straks eindelijk hun bedrijf in de markt te kunnen zetten. Op de vraag of ze hopen een groot bedrijf te worden kwam het antwoord: “Wij worden gigantisch. Dat willen we absoluut. En daarmee de schoonmaakwereld veranderen. Dat is echt onze droom, de schoonmaakwereld verbeteren en er nieuwe leven in blazen. En de schoonmakers blijer laten zijn met hun werk.” Al snel werd er wel aan toegevoegd: “Maar onze ambitie is niet om koste wat kost te groeien, het moet natuurlijk wel haalbaar zijn binnen onze visie. Daarom is het belangrijk om straks af en toe een stap terug te zetten en te kijken of wij onze waarden nog wel waarborgen. Anders worden we gewoon net als één van die andere grote partijen die doen wat iedereen doet. Dat willen wij niet.”

Aan passie voor de schoonmaakbranche en enthousiasme ontbreekt het ze in elk geval niet. Maar het veranderen van de schoonmaakwereld met HvH Cleaning & Facilities zal toch écht nog even moeten wachten. Eerst afstuderen.

Bron: Servicemanagement

Share this post