Artikel van Schoonmaak Nederland over o.a. onze aanpak, ambities en de schoonmaakmedewerker van de toekomst

Met trots staan we in dit artikel van Schoonmaak Nederland!

HvH Cleaning & Facilities over de ‘Schoonmaakmedewerker 3.0’

“Wij zijn niet de grote jongens uit de branche. Wij zijn de partij die weet dat het anders kan.”

Deze quote prijkt trots op de website van HvH Cleaning & Facilities. Een jonge speler in de schoonmaak en facilitaire wereld.

De drijvende krachten achter HvH zijn Harm van Helmont en Koen Meulensteen. Twee jonge ondernemers met passie voor de schoonmaak en een droom om de schoonmaakwereld te veranderen. Een passie die al vroeg ontstond en vorm kreeg, want de heren startten hun bedrijf al toen ze zelf nog in de schoolbanken zaten.

We spreken met Harm over zijn bedrijf en hun missie. Harm vertelt:

Als stagiair bij een groot schoonmaakbedrijf ben ik verknocht geraakt aan deze branche. Maar tegelijk viel me op dat er in dit werkveld nog veel te wensen is. Want ook al vinden opdrachtgevers de schoonmaak echt belangrijk, er is vaak te weinig geld om het goed te kunnen doen. En de schoonmakers op de werkvloer zijn daar de dupe van. Daar willen wij verandering in brengen.

Met dat doel voor ogen richtten we al tijdens onze studie Facility management aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen ons eigen bedrijf op.

Een andere aanpak

Wat ons betreft is het enorm belangrijk dat schoonmakers verantwoordelijkheid krijgen. Door te zorgen dat zij zelfsturend kunnen werken ontstaat er betrokkenheid. En die betrokkenheid leidt tot meer werkplezier en uiteindelijk dus ook tot een beter resultaat.

We noemen dit ook wel de “schoonmaakmedewerker 3.0’.

We helpen hen om een facilitair zintuig te ontwikkelen en proactief mee te denken met de opdrachtgever. Daardoor is het mogelijk om het maximale te halen uit resultaatgericht werken. We leren onze collega’s om in te spelen op de behoefte van de klant, vanuit een intrinsieke motivatie om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Veel meer dan schoonmaakwerk

Ze gaan dus verder dan schoonmaken, maar melden bijvoorbeeld ook proactief eventuele storingen en mankementen aan een pand of oplossingen om dagelijkse vervuilingen te verminderen. Daarnaast onderhouden zij zelf het contact met de opdrachtgever en meten zij gezamenlijk de kwaliteit. De lerende vorm van toetsing die hiervoor word gebruikt zorgt ervoor dat de kwaliteitsmeting aansluit bij hetgeen dat belangrijk is voor alle partijen in kwestie.

Klanten kunnen dan ook inmiddels bij ons terecht voor veel meer dan schoonmaakwerk. We bieden een breed pakket van facilitaire diensten aan. De medewerkers worden opgeleid om het groenonderhoud, de catering en de koffievoorziening op zich te nemen bij de bedrijfspanden van onze opdrachtgevers.

We besteden veel zorg aan het samenstellen van teams, waarin de mensen elkaar uitdagen om het beste uit zichzelf te halen. Gebruik maken van ieders sterktes en het delen van succesverhalen zorgt ervoor dat we voor onze klanten de best mogelijke dienstverlening kunnen geven.

De toekomst

We hebben grote ambities voor ons bedrijf. Om de impact te maken die we voor ogen hebben zullen we als bedrijf moeten groeien. Maar groot worden is geen doel op zich, want dat zou misschien in sommige gevallen betekenen dat we voorbij gaan aan ons belangrijkste doel. Schoonmakers blijer laten zijn met hun werk. En dat doel staat altijd voorop!

 

*Deze tekst is tot stand gekomen naar aanleiding van een interview tussen een medewerker van Schoonmaak Nederland en vertegenwoordiger van HvH Cleaning & Facilities. De rechten van dit artikel liggen bij Schoonmaak Nederland.

 

Share this post